søndag 8. mai 2011

Dresserte motiver















Klikk for større bilder

Da jeg leste "Norges fugleliv" som liten, var Østensjøvannet i Oslo listet opp som en av landets hotteste fuglelokaliteter. Varanger var ikke nevnt, og den prioriteringen kan nok i høyeste grad diskuteres.

Men vannet i drabantbyen har selvsagt en stor fordel - fuglene er nærmest håndtamme. Det gjelder også grågåsa, som gjerne er svært sky ellers, ikke minst der det jaktes på den. Blant jegere er det så vidt jeg forstår ansett som ganske utfordrende å snike på en grågås.

To timer sist onsdag satt jeg ved bredden av vannet i til dels ganske fint kveldslys. Dagen etter var det litt i gråeste laget, og bildene ble så-som-så.

Fuglelivet der sørpå ga absolutt mersmak, og det spørs om ikke jeg tar med et teleobjektiv til Oslo litt oftere. Enten man opplever vårkåthet og slagsmål på vannet, eller har glødende høstfarger som bakgrunn, kan man fort få grei uttelling for innsatsen.

11 kommentarer:

  1. Morsomt at fuglelivet kan blomstre slik i et ellers tungt utbygd område. Flotte bilder med fin speiling i vannet.

    SvarSlett
  2. Flotte bilder av de fantastiske fuglene.

    SvarSlett
  3. Flotte bilder. Bor rett ved Østensjøvannet, men har kun prøvd meg som fuglefotograf én gang: i går. Resultatet mitt ble nok så som så - noen teknisk gode, men kjedelige - men jeg skal bort dit igjen!

    SvarSlett
  4. Flotte bilder spesielt nummer 1 med hettemåkene.
    morten borg
    http://kjernebitern.blogspot.com/

    SvarSlett
  5. Det er et flott sted å fotografere, ja. Har også sittet med Norges fugleliv i hånda som liten og drømt meg innover til Oslo :-)
    Hettemåkene var flotte, særlig det grønne var nydelig vakkert!

    SvarSlett
  6. Det er ikke tilfeldig at jeg tar med meg mine folkehøgskole-fotoelever til Østensjøvannet når de skal prøve seg på fugl. Det er unektelig lettere å komme innpå fjærkreene der, enn mange andre steder. Skjønt jeg skulle heller tatt dem med til Hornøya, om de hadde tid og penger nok. ;o)

    Bildet av grågåsa med speiling fenger mest. Ikke det at det er spes oppsiktsvekkende eller noe, men det er pent og fint gjort, og dessuten med et pluss for dråpene.

    SvarSlett
  7. Takk for kommentarer, alle sammen Grågås og hettemåke med speiling er nok mine favoritter. Jeg lever svært godt med "ikke oppsiktsvekkende, men pent og fint" - det er min egen mening om de to-tre beste også.
    :-)

    SvarSlett
  8. Jepp, søringan har det for enkelt. Ikke noe uvær er´e heller!

    Fine bilder. Antar de hadde blitt enda finere om du har hatt etpar timer til. Liker positurene til de to siste.

    SvarSlett
  9. AmazingPicture
    thank you for sharing

    SvarSlett
  10. Det er ikke bare å gå å "hente" perfekte bilder selv om fuglene nærmest flyr deg ned. De 5 øverste er knallfine. Men det hadde vært HAKKET mer spennende om du bytta ut grågåsa med en lappfiskand hann fra Pasvik :O)

    mvh Espen

    SvarSlett
  11. Hei Knut-Sverre > Gratulerer med dagen! Glad 17. Mai! Mye hyggelig att hitta och titta pa fogel fotos og bloggin din!
    med vennlig hilsen fra EAGAN daily photo blogg i Minnesota, USA

    SvarSlett

You are welcome to comment on my posts in English or Norwegian. (Och på svensk, givetvis!) E-mail: knutsverrehorn (at) gmail.com