lørdag 19. februar 2011

Måneskinn - og bilder på frihånd!




Handheld shooting under the full moon with Nikon D3s - scroll down for summary in English

Helt ærlig: Jeg trodde ikke det var mulig å ta bilder på frihånd i måneskinn.

Men sist torsdag ventet jeg forgjeves på nordlyset, og i et anfall av kjedsomhet begynte jeg å regne litt på hva som skjedde hvis jeg skrudde opp iso-verdien.

Landskapet ble sånn passe stemningsfullt på 10 sekunders eksponering og ISO 1000.

Det skulle bety 1 sekund på ISO 10.000, og bare et tiendedel på ISO 102.400, som er høyeste iso-setting på Nikon D3s.

En mer lyssterk vidvinkel ga meg en blender til, og volià!

Tanken på å dele disse bildene dukket opp først i ettertid, så de bærer preg av nokså måtelige fotografiske ambisjoner, men det får stå sin prøve. (Gå i bloggarkivet mitt hvis du vil sjekke om jeg har noe å fare med ellers.)

De er selvsagt verken kornfrie eller helt detaljerte på en så ekstremt innstilling, men den dagen du står overfor noe litt mer nyhetsverdig enn "fotograf kjeder seg og tar fårete portrett i måneskinn" kommer den høye følsomheten godt med.

Og bare det å kunne fotografere på frihånd i måneskinn er ganske kult i seg selv...

Begge bildene er tatt på blender 2 med en Nikkor 28 mm - snøen på 1/30 sekund, den ubarberte pelshaugen på 1/15.
Ingen støyfjerning, oppskarping eller annen endring - eksportert fra Lightroom med jpeg-kvalitet 50.

-----------

Waiting in vain for the aurora, I got bored and started to figure out what exposure I would get at ISO 102.400 with my Nikon D3s. I was amazed to discover that the full moon gave enough light to allow for handheld shooting with a 28 mm Nikkor at f/2! The snow at 1/30, the slightly moronic-looking photographer (I have no idea who he is) at 1/15.

Admittedly, they are rather grainy and lack detail at such an extreme ISO setting. But it comes in handy when you encounter something more newsworthy - and shooting handheld under the full Moon is kinda cool in itself, don't you think?

No noise reduction, sharpening or other kinds of post-processing. Exported from Lightroom at JPEG quality 50.

These snapshots were not meant to be published, but I decided to share them anyway - check my blog archive if you wonder wether I can take decent pictures, too.

1 kommentar:

  1. Dette er jo utrolig bra. Det er jo nesten så man må begynne å spare til nytt hus, men en titt i kofferten sier meg at det er en del glass som må "handles" først.

    SvarSlett

You are welcome to comment on my posts in English or Norwegian. (Och på svensk, givetvis!) E-mail: knutsverrehorn (at) gmail.com