mandag 14. juni 2010

Kunsten å ligge lavt


Klikk for større bilde!

Han prøvde seg på en kjapp en, men dama var ikke helt klar. Ingen frø ble sådd denne gangen, men sommeren er ennå ung!

Som faste lesere (finnes dem?) med skarpt blikk har oppdaget:

Jeg har vært ute og ridd min kjepphest igjen.

Man skal være på nivå med fuglene når man tar fuglebilder - ikke se dem ovenfra og ned.

Det gir litt problemer med småfugl i vann, men det finnes løsninger. En vinkelsøker er nyeste tilskudd til utstyrsparken. Nå kan jeg være over kameraet, ikke bak det. Dermed er stativet under vann og kameraet bare noen få centimeter over når jeg fotograferer svømmesniper. Lange støvler og vadebukser blir en stadig viktigere del av fotoutrustningen.

Jeg blir fortsatt ikke helt fornøyd med bildene, selvsagt - hver gang man får ett brukbart bilde, får man ti som antyder hvor fantastisk det kunne blitt om bare alt var sylskarpt og fyrt av i rette hundredel, med lyset i rett vinkel og under perfekte vindforhold...

Men denne paringen satt nå sånn brukbart, og gradasjonen fra blått vann til grønn vegetasjon i bakgrunnen - et resultat av det lave standpunktet - synes jeg hever bildet betraktelig.

13 kommentarer:

  1. Enig i dine synspunkter. Flotte bilder med supert standpunkt.Jeg må lete frem vaderne mine ser jeg. Venter fortsatt på mer info fra farkosten din:) Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  2. Delikate bilder, særlig det første. Er ellers VELDIG enig i det du skriver om både bakgrunn og standpunkt. Er glad for at båten jeg skal til Svalbard med er av den lave typen. Kanskje får vi til isbjørnbilder fra froskeperspektiv også :P

    mvh Espen

    SvarSlett
  3. det ble skikkelig lekkert!!! er vinkelsøkeren ok å bruke i praksis??

    SvarSlett
  4. CT: Både-og:

    I noen situasjoner kan man vri seg rundt, "se baklengs" og få bilder man ellers ikke ville fått; det er en fordel som alltid vil være der.

    I andre mister man et skudd fordi det ikke er helt intuitivt enkelt å bruke søkeren - det er en ulempe som blir mindre etter hvert som man får trening.

    SvarSlett
  5. Takk for svar! Dette er mine bekymringer også, med en gang det kommer en annen fugl enn den som er helt på plan, så vil det være vanskelig å få den i søkeren...

    Enda viktigere vil spørsmålet da bli: er det kjapt, lett og ufarlig å bytte mellom søkerne???

    SvarSlett
  6. Tøffe bilder du viser. Ser det er mye spennende på fuglefronten der oppe nå. Det frister veldig å reise opp igjen. Brushane og svømmesnipe står høyt på ønskelista.

    Helge

    SvarSlett
  7. CT: Ja, på mitt kamera går det lynkjapt å ta den av. Jeg kan ikke svare for Nikon med "skrusøker" (proffserien inkludert D700) eller Canon, men jeg tipper at det ikke er noe verre der.

    SvarSlett
  8. Tøffe bilder. Action er alltid kjekt å se på bilder av. Jeg har lagd en blog ogspå. sjekk: haramphoto.blogspot.com

    SvarSlett
  9. Enig med deg, jeg selv ligger bakken når jeg tar fugle bilder. Det skal være lav vinkel,
    og da må det være sikkelig lav vinkel!!

    SvarSlett
  10. Bra bilder, forsøker det samme selv. Ikke lett å komme lavt nok synes jeg. Problematisk med bølger, men når det klaffer blir det bra!!

    Kåre

    SvarSlett
  11. Takk for kommentarer. Bølger er helt klart en utfordring, Kåre, men også en ny mulighet til å ta annerledes bilder! Shoot like hell and hope one sticks, som det heter hos What The Duck.

    SvarSlett
  12. mye action i dyreverden i Varanger med andre ord - og du har som vanlig catchet det veldig bra Knut Sverre! kom til Varanger og se vårt spektakulære fugleliv - og bo gjerne på Ekkerøy Feriehus - hvis vi har plass - nå fylles det kraftig opp. Hilsen Ingjerd Tjelle, www.ekkeroy.net

    SvarSlett
  13. Fasinerene ideer om foto.
    Må si jeg liker det siste bildet ditt både med komp, lys og farger.
    monika

    SvarSlett

You are welcome to comment on my posts in English or Norwegian. (Och på svensk, givetvis!) E-mail: knutsverrehorn (at) gmail.com