søndag 23. oktober 2011

Den som blomstrer sent


KLIKK FOR STØRRE BILDER





Er det nå så sikkert at det er best å være først?

Den som blomstrer sent, kan stå der og skinne i herlig kontrast til forfall og høst.

Skogstorkenebben fotograferte jeg en av de siste dagene i september. Den sto rett borti gata her; jeg kastet et blikk på den hver dag og så at den klarte seg langt ut i oktober før en vestlig kuling ribbet den for kronbladene.



Blåklokka holdt ut omtrent like lenge. Jeg falt for fristelsen til å fotografere også den mot et knallrødt storkenebblad *.

På den annen side kunne de like godt gitt blaffen i å blomstre nå. De frør seg selvsagt aldri på denne tiden.

Det å frø seg er forresten ingen selvfølge i Varanger; mange år ser vi at for eksempel geiteramsen får høstfargene mens den ennå står i knopp. Et geiteramsbilde som dette viser at sommeren har vært av de bedre her oppe.



I motlys fra en lav sol trer årene i bladet ekstra godt fram.


*) Egentlig har jeg bestemt meg for å legge bort de glorete disneyfargene og lage mer lavmælte og poetiske bilder, men her er jeg altså på kjøret igjen. Ja, ja.

11 kommentarer:

  1. Siden du nevner det, det var noe Velvia-aktig over dette ja. Pent gjort, men temmelig tradisjonelt. Det nest siste er deilig.

    SvarSlett
  2. Her nærmer du deg fargesterke poetiske bilder, ikke noe galt med det vel?

    :)

    SvarSlett
  3. Fin serie der nest siste bildet ble en klar høydare :)

    SvarSlett
  4. Fin serie Knut Sverre. Fete farger, likte godt det første. Tradisjonelt, men vel utført...

    SvarSlett
  5. Fin serie. Liker det nest siste best.

    Kåre

    SvarSlett
  6. Så du tar blomster bilder også! Synes det var noen særdeles delikate bilder. Liker de 3 første best. På nummer 4 finner ikke øyet noe å feste blikket på.

    Espen

    SvarSlett
  7. Godt du tok til fornuft og slang ut noen bilder igjen! -Med eller uten farger... Det siste bildet er jo knæsht så det holder, men det er jo en herlighet (og ikke minst artig å fotografere). Liker også nr 2.

    Synes du klarer deg fint på kjøret jeg. Ingen grunn til bekymring...

    SvarSlett
  8. Synes det var lurt å vente. Høsten gir helt andre farger enn om sommeren. For å si det synes jeg du har tatt flotte bilder. Det første ble nok min favoritt!

    SvarSlett
  9. Velvia, Øyvind? Jag har dratt fargemetningen ned i Lightroom for at det ikke skulle bli helt parodisk... men så lenge du ikke synes det ser ut som Ektachrome E100VS er det vel til å leve med.

    Takk for respons, alle sammen!

    SvarSlett
  10. Det fantastiske med naturen er jo netopp den nærmest påtrengende farveprakten, ikke minst nå om høsten. Ingen grunn til å røyklegge det!! Flotte bilder i en kaskade av farve og form. Slik naturen er.

    SvarSlett
  11. Vakre, veleksponerte og gjennomtenkte bilder. Veldig bra !

    SvarSlett

You are welcome to comment on my posts in English or Norwegian. (Och på svensk, givetvis!) E-mail: knutsverrehorn (at) gmail.com