søndag 12. oktober 2014

Fra hav til skog i Flatanger





Neida, det er ikke spesielt originalt å vise ørnebilder fra Flatanger. Men det er såpass spektakulært å se den digre rovfuglen stupe etter fisk på nært hold at man ikke godt kan si nei til en tur når anledningen byr seg. Det skjedde den første helga i oktober.

Det var en utsøkt glede, men samtidig en blandet opplevelse å befinne seg i samme båt som skarpskytteren Markus Varesvuo; han er konstant på hugget og får gjerne en innertier i situasjoner der vi andre havner på etterskudd. (Følg ham på Facebook for et par ferske blinkskudd fra samme tur.) Men jeg tar sjansen på å vise noen av mine egne bilder likevel. 

Eagle Man personlig, den etter hvert verdesnskjente Ole Martin Dahle, serverte så mange ørnestup at jeg valgte å leke litt med lange lukkertider. Det er selvsagt en risikosport, og ingen av bildene satt helt perfekt, men et par av dem er i nærheten av noe fint. Så neste gang...


Havørn ser jeg jo dagstøtt i hjemme i Varanger (om ikke så nært), så for naturopplevelsens del var det like fint å ta en tur i skogen. Ekorn er noe av det mest sjarmerende jeg vet om, og toppmeis har jeg ikke sett på flere år. Noen timer i kamuflasjen ved foringsplassen kan absolutt anbefales hvis du er innom paradiset i Flatanger.








8 kommentarer:

  1. Hei Knut-Sverre. Du har jo fått noen bilder som holder mål du og da. Bilde nr 2 er jo kjempebra.

    SvarSlett
  2. Bilde nr 2 har en wow-faktor som gjør at det skiller seg ut i skogen av havørnsomfisker-bilder :-) Og nr 1 er jo et kunstverk. Vanvittig flott!

    SvarSlett
  3. Hallo Knut-Sverre. Skikkelig trivelig at Du kunne ta turen ilag med gjengen.Dette var ei toppers helg, også for meg og Wenche.Du skal ikke skjemmes over bildene heller!!! Lev vel der oppe og plutselig kommer vi på beøk.Ole M

    SvarSlett
  4. Eagle number two has great light but in number three the eagle comes in with such intent and in an interesting angle that it surpasses #2 :) Squirrel number two is super charming! Dangerous cuteness levels. Thanks for sharing. -Minna

    SvarSlett
  5. Enig i at Markus er en "skarpskytter", men du er ikke helt borte sjøl heller ! Fline bilder. Jeg liker faktisk ekornet i grønska best !!

    SvarSlett
  6. Fantastisk flotte bilder alle sammen. Må ha vært en tur med høy wow-faktor. Likte spesielt godt bilde nr. 2 av ørna og nr. 2 av ekornet. Ser ut som jeg må ha meg en tur opp til "the eagle man"

    SvarSlett
  7. Very great post. I simply stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your weblog posts. After all I’ll be subscribing on your feed and I am hoping you write again very soon!

    SvarSlett

You are welcome to comment on my posts in English or Norwegian. (Och på svensk, givetvis!) E-mail: knutsverrehorn (at) gmail.com